Spring til indhold

Guide: Hvad er SEO-optimering?

  • af

Sponsoreret indhold

SEO er et ord, der ofte dukker op, når man arbejder med marketing og e-commerce, men også uden for det deciderede felt er SEO begyndt at blive alment kendt. SEO er nemlig overalt, når du søger efter noget online, og derfor er det også så vigtigt for virksomhederne at have styr på SEO-optimering. Det gælder for eksempel linkbuilding, hvor man genererer leads til eksempelvis sin webshop fra andre hjemmesider, hvor linket indgår i en relevant kontekst i en artikel eller et blogindlæg.

Måske du er stødt på ordet SEO og i har i forlængelse heraf stillet dig selv spørgsmålet: Hvad er SEO-optimering? Så er du kommet til det rigtige sted. I dette indlæg får du nemlig en kort og god guide til, hvad SEO og SEO-optimering er for nogle størrelser, og hvorfor det er en rigtig god idé at sætte sig ind i disse strategier, når man gerne vil promovere sin virksomhed eller webshop online.

Hvad er SEO-optimering?

SEO er den oftest benyttede betegnelse for det engelske begreb Search Engine Optimization, der på dansk refereres til som søgemaskineoptimering. SEO-optimering er altså i næste led, at du sørger for at opretholde og konstant forbedre din SEO-strategi, så din hjemmeside eller webshop forbliver relevant og aktuel for søgemaskinerne, når de analyserer de bedste bud på søgeresultater på en specifik søgning fra en forbruger.

Der kan altid arbejdes med at forbedre SEO-tekster på din hjemmeside og foretages nye analyser af, hvor der kan sættes ind for at skabe mere trafik til din hjemmeside. Det er derfor også for mange virksomheder en rigtig god idé at alliere sig med et professionelt bureau inden for marketing – eller egne specialister – der kan hjælpe med at udføre de relevante analyser og søsætte en holdbar og kontinuerlig strategi for SEO-optimeringen.

Hvorfor skal man lave SEO-optimering?

SEO-optimering er simpelthen bare en rigtig smart strategi, hvis du gerne vil sørge for at øge trafikken og konverteringen på din webshop. Jo flere potentielle kunder, du når ud til, jo større chance er der for, at du også konverterer dem og sørger for flere grønne tal på virksomhedens bundlinje.

Du kan både lave SEO-optimering on-page og off-page. On-page er de tekster, som forbrugeren møder, når vedkommende klikker sig ind på din hjemmeside eller webshop. Det er eksempelvis produkt- og kategoritekster, hvis du sælger en vare. Her er det vigtigt at have udførlige tekster af en vis længde med mange relevante søgeord, så dit produkt får større chance for at blive ”set” af søgemaskinerne som et relevant bud inden for forbrugerens søgning.

Off-page kan det være linkbuilding, der generer masser af trafik til din hjemmeside. Hjemmesider bliver ”belønnet” af søgemaskinerne for at være populære, hvis der er flere forskellige hjemmesider, der linker ind til den, og derfor er det en god idé også at inkorporere linkbuilding som en del af strategien for SEO-optimering.

Skriv et svar