Spring til indhold

Se hvordan linkbuilding fungerer og vigtigheden af det

  • af
billig linkbuilding

Hvis du har en hjemmeside, så har du nok læst om SEO og backlinks før. Du ved, at du skal lave SEO ved at optimere din hjemmeside og ved at få andre hjemmesider til at linke til din egen – dette kaldes for et backlink. Men hvorfor overhovedet bøvle med det?

 

 

Vigtigheden af SEO og linkbuilding

Ifølge Backlinko har det første resultat på Google en CTR på 31,7 procent i gennemsnit. Dette betyder med andre ord, at omkring en tredjedel af folk klikker på det første resultat på Google. Af denne grund er det ekstremt vigtigt, at du er på toppen eller i hvert fald på den første side. Tænk på hvor meget trafik din hjemmeside går glip af, fordi du ikke anvender den billigste linkbuilding.

 

 

Sådan fungerer linkbuilding i praksis

Når Google skal vurdere, hvilken hjemmeside der skal placeres på toppen af et søgeord, så kigger de på over 100 forskellige ting. En af de vigtige ting er antallet af relevante backlinks. Når det kommer til danske hjemmesider, så skal der helst komme backlinks fra danske domæner. Linkbuilding og de opbyggede backlinks er ekstremt vigtige for din position på Google.

 

Mange siger, at man bare skal lave godt indhold, så bliver det fundet automatisk og vil få en masse organiske links. Så behøver man jo ikke linkbuilding. Det fungerer måske, hvis du allerede er en etableret virksomhed eller en hjemmeside med mange læsere. Problemet er bare, at hvis du er en ny hjemmeside, så bliver du sandsynligvis ikke fundet af så mange, fordi du ligger på tiende side af Googles søgeresultater.

 

Du skal selvfølgelig lave godt indhold. Hvis du ikke har godt indhold, så kommer backlinks ikke til at hjælpe dig meget – specielt hvis der er tale om en branche med meget konkurrence. Du kan måske slippe afsted med det, hvis du kun konkurrerer med én anden hjemmeside.

 

Af ovenstående grunde er det nødvendigt at lave linkbuilding, hvis man vil findes på Google. Der findes en række forskellige måder at gøre det på. I “gamle dage” var det kommentarer på blogs og fora. I dag er det helt anderledes, fordi Google giver ikke disse type links samme værdi som før. De er blevet klogere. I dag laver man det, der kaldes for outreach. Man kontakter andre hjemmesider og får dem til at linke til en, fordi man har noget godt indhold eller betaler for et indlæg.

 

En række danske medier er også begyndt at tage imod penge for at udgive advertorials. Dette er den online version af reklamer forklædt som artikler, som man stadigvæk den dag i dag kan finde i fysiske aviser og magasiner. Dette er også en af måderne at lave linkbuilding på i dag.

 

Mange hjemmesider tager også imod penge for at udgive dit indhold, hvor du kan placere dit link. Det er bare vigtigt, at de skriver, at der er tale om betalt indhold for at det er lovligt. Tidligere blev dette ikke gjort, og i dag gør de fleste det.