Spring til indhold

Marketingstrategier enhver virksomhed har råd til

  • af

Visse strategier er bare uden for rækkevidde og giver ikke mening for mindre virksomheder – som for eksempel tv-reklamer. Her er nogle afprøvede marketingstrategier, som kan anbefales enhver nystartet eller lille virksomhed at overveje:

Optjente medier/PR

Ikke alene giver presseartikler og optjente medier dig tillid, men du kan også drage fordel af en bredere distribution ved at udnytte deres eksisterende publikum. Influencers og bloggere kan falde ind under denne kategori og kan dele din virksomhed med deres følgere, hvilket giver dig en anerkendelse med potentielt eksponentiel rækkevidde. Stunts kan også være en kreativ (og billig måde, hvis det gøres rigtigt) til at få medieopmærksomhed eller dit målmarkeds opmærksomhed.

Content Marketing

At skabe indhold der er relevant og interessant for din målgruppe, kan hjælpe dig med at generere nye kundeemner ved at fange deres interesse og opbygge tillid. Det kan også hjælpe med at øge dit tætte forhold ved at opbygge dit brand, besvare kundespørgsmål og give grunde til, hvorfor kundeemner bør vælge dig. Fra artikler til infografik til e-bøger og endda videoer, bør du fremvise din ekspertise, differentiering og brandværdier for at tiltrække potentielle kunder og hjælpe dem, der allerede overvejer dig med at træffe den købsbeslutning. Godt indhold bliver også ofte fremhævet og backlinket, så du kan øge din domæneautoritet ved at placere det på din professionelle hjemmeside.

 

Partner Marketing

Partnerskab med en anden virksomhed eller organisation, der har en lignende målkunde, kan hjælpe dig med både at øge din rækkevidde og dine marketingevner, hvis du samler dine ressourcer for at opbygge dine brands. Gratis produkter og tjenester kan være et godt sted at starte. Ved at dele e-mail-lister, udveksle blogs, bundte tilbud eller endda co-branding-programmer, annoncer eller sponsorater kan du skabe win-win-situationer for begge partnere.

 

Sociale medier

At have dine egne sociale kanaler giver dig ikke kun mulighed for at kontrollere dit budskab og dele opdateringer frit, men giver dig også mulighed for at opbygge et fællesskab omkring dit brand, din virksomhed og dit produkt. Som en gratis kanal at aktivere kan sociale medier være et godt sted at bygge brugergenereret indhold, få feedback eller endda adressere kundeserviceproblemer. Mange kunder kigger også på sociale kanaler for at se, om de kan stole på brandet eller virksomheden eller for at tjekke deres anmeldelser, så opretholdelse af en tilstedeværelse kan faktisk hjælpe med konverteringsraterne til din virksomheds hjemmeside.

 

E-mail marketing

Hvis du har bygget din e-mail-liste rigtigt, har du samlet en gruppe mennesker, der har udtrykt interesse for din virksomhed eller dit produkt. Ved at segmentere denne gruppe baseret på forskellige karakteristika og derefter e-maile dem med det rigtige indhold og tilbud på det rigtige tidspunkt i deres kunderejse, kan du påvirke en købsbeslutning med succes uden yderligere indvirkning på dit marketingbudget.

 

Brand dig selv

Hav bogstaveligt talt dit mærke på din skjorte, bil, kuglepenne, nøgleringe osv. Jo mere de ser din virksomheds navn, jo mere fortrolige vil de føle sig med din virksomhed, og det fører til mere salg.

Send et takkekort (eller et fødselsdagskort)

Det personlige præg kan gøre forskellen, næste gang en kunde har brug for de tjenester, du tilbyder. Men gør det personligt! At underskrive det, “Dit forhandlerteam” er ikke personligt. Faktisk kan det endda give bagslag. Folk kan blive slået fra af upersonlige mails. Den sidste ting, du ønsker, er, at folk fortæller andre om den “junkmail”, de har modtaget fra din virksomhed.