
SEO – Search Engine Optimization – er et uundgåeligt must, hvis du ønsker at drive en succesfuld virksomhed nu til dags. Din tilstedeværelse på nettet er nødvendig for at nå ud til så mange kunder som muligt, og du er i en intens konkurrence med alle andre virksomheder indenfor den samme branche.
Det kan være fristende at fokusere på alle mulige områder i et forsøg på at nå en masse forskellige folk over hele landet, men du har først og fremmest brug for en solid base. Den base består som regel af kunder i dit lokalsamfund. Derfor skal du sørge for også at fange de lokale online. Om det så er SEO Horsens, Roskilde eller Middelfart, er de lokale vigtige.
Du finder de rette kunder
Den største fordel ved at fokusere på dit lokalområde er simpel: Du finder dine kunder lokalt. Når folk skal shoppe sker det enten online eller i deres lokale butikker. Ved at bruge SEO-teknikker kan du nå dine kunder både online og lokalt, så de gøres opmærksomme på din eksistens.
Du kan kombinere det med gode tilbud og rabatter, der vil se godt ud i diverse Google-søgninger, hvor folk ofte søger på ting som ’tilbud’, ’billigt’ og ’rabat’. Dine lokale kunder bliver dermed ekstra fristet til at forlade computeren og komme ned i din butik.
Skaber en tættere relation til kunden
At sælge dine produkter på et nationalt plan er selvfølgelig altid at foretrække, men det er vigtigt at opbygge en lokal base som en start.
Når du fokuserer på dine lokale kunder, er det også lettere at skabe en positiv relation til dem. I begår jer i de samme omgivelser og støder på mange af de samme problemer. Det kan gøre det nemmere at skrive for eksempel nyhedsbreve og lave gode tilbud, når du bruger lokale begivenheder til at få de lokale kunders opmærksomhed og interesse online.
Mange brancher er afhængige af de lokale
Især restaurationsbranchen og diverse underholdningsbrancher – som biografer – er afhængige af, at lokale kommer og besøge dem, når der ikke er fuldt af liv i turistsæsonen. Her kan du bruge SEO til at få din virksomhed højt op i Googles rangering, når du for eksempel vil have gang i et arrangement eller særlig begivenhed.
Det er i disse tilfælde, at du kan lokke lokale til og fastholde deres interesse.